We starten de bijeenkomst met koffie en gebak in de St. Bonifatiuskerk in Almere. Twee van onze nieuwe kerkvrijwilligers, Joke en Lia, kerken daar en laten ons graag het nieuwe kerkgebouw dat in 2020 is opgeleverd zien. Pastoor Sander Koppers komt ook langs, zodat hij kennis kan maken met pastor Trudy Vester en dominee Ruud Bosma.

Eerst vertelt Joke ons aan de hand van foto’s over de bijzondere wandschildering van Théodore Strawinsky van maar liefst 72 meter lang. Deze schilderingen zijn in 2008 van de wand gehaald uit de Willibrordkerk in Almelo toen die kerk gesloopt werd. Joke laat zien hoe dit ingewikkelde proces in z’n werk is gegaan.

Daarna neemt Ellie ons mee naar de kerkzaal en vertelt met veel kennis van zaken over alle taferelen die te zien zijn uit het leven van Jezus. Als je op QR code hiernaast klikt krijg je een goede impressie hiervan.

Ook krijgen we uitleg over de bijzondere architectuur in Bossche Schoolstijl van het kerkgebouw. Veel van wat in het interieur te zien is, komt uit andere kerkgebouwen die gesloten zijn. Zoals de kerkbanken, het kerkorgel en de vleugel. Roel mag laten horen hoe het kerkorgel klinkt door een paar registers open te trekken en muziek te maken.

Ellie geeft uitleg

De bruiloft in Kana (er is iets in deze schildering wat niet klopt, zie je het?)

De muurschildering hangt hoogin de kerkzaal

Roel laat horen hoe het orgel                                                                                    klinkt Prachtige architectuur

Na deze inspirerende rondleiding gaan we verder in het atelier van Marijke. Het is het plan om achter elkaar aan te rijden. Maar ja, het is inmiddels donker en dan valt het niet mee om alle auto’s in het oog te houden. Gelukkig komt toch iedereen aan en kunnen we heerlijk eten na het openingsgebed.

We starten met heerlijke pompoensoep en daarna staan 4 voortreffelijke quiches voor ons klaar.

Ondertussen legt Bert Boer, voorzitter van Stichting Kerken en Gevangenen uit wat de stichting inhoudt en voor ons betekent. Kijk voor meer info op https://www.kerkenengevangenen.nl

Dominee Ruud vertelt over de ontwikkelingen in de kliniek en en wat dit betekent voor de kerkvrijwilligers. Marijke heeft een vel papier opgehangen waarop iedereen de beschikbaarheid kan aangeven zodat het rooster voor de rest van het jaar gemaakt kan worden.

Zij zal zichzelf vanaf april terugtrekken zodat de anderen iets vaker de diensten bij kunnen wonen en daardoor wat meer betrokken kunnen zijn bij de mensen die in de kliniek verblijven.

Ook leest zij een ‘Poëtisch Portret’ voor dat 1,5 jaar geleden is gemaakt en haar motivatie weergeeft.

Dominee Ruud en voorzitter Bert

Tweede van rechts: pastor Trudy

Na het toetje, of noem het gerust ‘toet’ sluiten dominee Ruud en pastor Trudy af met een Avondgebed en Zegenbede.

Het was mooi en smaakvol. Dank daarvoor. Dank voor de nieuwkomers- bloemen. Het is goed elkaar te zien en te spreken. “Lia”

Dank je Marijke voor de uitstekende organisatie van deze dag en de heerlijke maaltijd. Dank ook degenen die je daarbij hebben geholpen. Het was een mooi en leerzaam bezoek aan RK kerk Almere en fijn ook ieders inbreng tijdens de maaltijd. Hoe goed is het als zusters en broeders samen te zijn… “Ruud”

Ik sluit me geheel bij Ruud aan. Het was een erg mooie bijeenkomst. “Trudy”

Ik ook! Schitterende dag! Merci! “Harry”

Bedankt voor de goede zorgen, Marijke  Roel en Joke. Ruud en Trudy dank voor het woord. Het was fijn om weer iedereen te zien. “Emilia”

Stichting Kerken en Gevangenen heeft deze trainingsdag financieel mogelijk gemaakt. Waarvoor dank!